یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

#روایت_انتظار آرامِ‌دل‌مادر

#روایت_انتظار

آرامِ‌دل‌مادر

{دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَیْنَاهُ تَدْمَعُ فَسَأَلَتْهُ مَا لَکَ فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَنِی أَنَّ أُمَّتِی تَقْتُلُ حُسَیْناً  فَجَزِعَتْ وَ شَقَّ عَلَیْهَا فَأَخْبَرَهَا بِمَنْ یَمْلِکُ مِنْ وُلْدِهَا فَطَابَتْ نَفْسُهَا وَ سَکَنَتْ}

بحارالانوار،ج۴۴،ص۲۳۳

امام‌صادق‌علیه‌السلام

حضرت فاطمه سلام‌اللّٰه‌علیها بر رسول خدا صلّى اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلّم داخل شده در حالى که چشمان آن جناب اشک بار بود. حضرت فاطمه سلام‌اللّٰه علیها از آن جناب پرسیدند: شما را چه شده است؟ رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌و‌سلّم فرمودند: جبرئیل علیه‌السّلام به من خبر داده که امّتم عن‌قریب حسین را مى‌کشند. پس فاطمه سلام‌الله‌علیها به جزع آمده و جامه خود را پاره کرده. رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم که حال را مشاهده نمودند به آن حضرت خبر دادند که یکى از فرزندان این مولود مالک امور گشته و انتقام از قاتلین خواهد گرفت. پس از این خبر حضرت فاطمه سلام‌اللّٰه‌علیها خشنود گشته و نفس مبارکش آرام گشت.

پیام‌حدیث

امام مهدی علیه‌السلام تسلای قلب حضرت زهرا سلام‌الله

ظهور مُزد تحمل مصائب اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام

نکته ها

قیام امام مهدی علیه‌السلام و پیروزی حضرت یک وعده حتمی است.

انتقام از قاتلین امام حسین علیه‌السلام به دستان مبارک حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه انجام می‌شود.

سنگینی داغ امام حسین علیه‌السلام با یاد امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای صدیقه طاهره سلام‌الله قابل تحمل شده است.

پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه با مدد از نام و یاد امام مهدی علیه‌السلام خبر شهادت امام حسین علیه‌السلام را به حضرت زهرا سلام‌الله دادند.

#دلنوشته دلتنگیهایمان را گرفته ایم در دستان مان و نشسته ایم در انتظار روزهای مبادا!

#دلنوشته

دلتنگیهایمان را گرفته ایم در دستان مان و نشسته ایم در انتظار روزهای مبادا!

کاش چشم‌هایی که تو را می‌بینندچشم‌های ما بودند..

چه سخت است ماندن و سوختن در این برزخ نه کنارمان تو را داریم

نه می شود گفت نداریم . . .

آدمیست دیگر وقتی توان به دوش کشیدن عشق را ندارددرعشق میشکنددور می شود و بی صدا می میرد...

برایمان بگو به کجای این دلتنگی برسیم،می آیی؟!

#ارسالی_مخاطبان

ثواب انتظار فرج... ﻋﻤّﺎﺭ ﺳﺎﺑﺎﻃﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ:

ثواب انتظار فرج...

ﻋﻤّﺎﺭ ﺳﺎﺑﺎﻃﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ: ﺁﻳﺎ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ حق ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮ؟

ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻯ ﻋﻤّﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺻﺪﻗﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﺻﺪﻗﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻰ ﺑﺮﻳﺪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻖ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﻑ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻦ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ حق ﻧﻴﺴﺖ.

ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﻳﻀﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﺩﻯ ﻭ ﻧﻬﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﭘﻨﺞ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﻳﻀﻪ ﻓﺮﺍﺩﻯ' ﺭﺍ ﺑﻨﻮﻳﺴﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺎﻓﻠﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺩﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺎﻓﻠﻪ ﺭﺍ ﺑﻨﻮﻳﺴﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺣﺴﻨﻪ ﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺑﻴﺴﺖ ﺣﺴﻨﻪ ﺑﻨﻮﻳﺴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻔﻆ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﻴّﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻛﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ.

ﺭﺍﻭﻯ ﮔﻮﻳﺪ ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺷﻮﻡ ﻣﺮﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺭﺍﻏﺐ ﻛﺮﺩﻯ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻥ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻰ، اما ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺪﺍﻧﻢ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﺎ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ حق ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺩین ﻭﺍﺣﺪﻯ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ؟

ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﻭ ﺣﺞّ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭ ﺧﻴﺮﺍﺕ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺸﻰ ﮔﺮﻓﺘﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻣﻄﻴﻊ ﺍﻭ ﻭ ﺻﺎﺑﺮ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺩﻭﻟﺖ حق ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﻧﻔﻮﺱ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺷﺮّ ﻣﻠﻮﻙ ﻣﻰ ﻫﺮﺍﺳﻴﺪ حق ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻨﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻨﮕﻰ ﻭ ﻃﻠﺐ ﻣﻌﺎﺵ ﻣﻀﻄﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺧﻮﻑ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩ ﺻﺎﺑﺮ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ.

ﮔﻮﻳﺪ ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺷﻮﻡ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﺭﺯﻭﻣﻨﺪ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻣﺎﻡ ﻗﺎﺋﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻃﺎﻋﺖ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺩﻭﻟﺖ حق ﺍﻓﻀﻞ ﺍست!

ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﺒﺤﺎﻥ الله! ﺁﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻋﺪﻝ ﻭ حق ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻠﺎﺩ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﻋﻤﻮﻡ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﺍﻟﻔﺖ ﺑﻴﻦ ﻗﻠﻮﺏ ﭘﺮﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ حق ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻫﻠﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻏﺎﻟﺐ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻏﺎﻳﺘﻰ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ حقی ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﻠﻘﻰ ﻣﺨﻔﻰ ﻧﻤﺎﻧﺪ؟

ﺍﻯ ﻋﻤّﺎر! ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﻤﻴﺮﺩ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺷﻬﺪﺍﻯ ﺑﺪﺭ ﻭ ﺍُﺣُﺪ ﺑﺮﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﮋﺩﻩ ﺑﺎﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ!

کمال الدین و تمام النعمة، جلد ۲، باب ۵۵، ح ۷

#روایت_انتظار #شهیدِانتظار

#روایت_انتظار

#شهیدِانتظار

{اَلْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ}

کمال‌الدین،ج۲،ص۶۴۵

حضرت‌علی‌علیه‌السلام

منتظر امر ما همانند کسی است که در راه خدا به خون خود غلتیده است.

#پیام‌حدیث

جهاد تا پای جان

این بیان نورانی بیانی تشبیهی است و تبیین آن قاعده‌ی مختص خودش را دارد.تشبیه متشکل از مشبه،مشبهٌ‌به و وجه شبه می‌باشد.مشبهٌ‌به همیشه اوضح و مأنوس‌تر از مشبه است. وجه شبه وجه پنهانی کلام است که از تبیین مشبهٌ‌به بدست می‌آید.

#سوال

این کلام نورانی در صدد تفهیم حقیقت انتظار است یا بشارت اجر منتظر؟!

آیا تنها وجه شبه انتظار و شهید در اجر و ثواب اخروی‌ است؟

#نکته‌ها

بر خلاف نگاه اولیه و ظاهری که از روایت برداشت می‌شود روایت صرفا در صدد بیان برخورداری از ثواب اخروی نیست

محور و پیام اصلی حدیث به کیفیت زندگی و حیات انسان اشاره دارد

شهیدی که در راه حق در خون خود می‌غلتد یعنی محور زندگی‌اش مجاهدت است و پیوسته در مسیر حق در میدان مبارزه است

کسی است که اهداف والایی را دنبا می‌کند و از تعلقات خود: همسر، فرزند، دنیای مادی... گذشته است

چنین کسی خود را بزرگتر از دنیا می‌بیند و دنیا ظرف روح بلند او نیست

وجه شبه این کلام نورانی حیاتی سراسر مجاهدت تا پای جان است.

این است حقیقت انتظاری که روایات فراوان از فضایل حیرت‌آور آن سخن گفته‌اند.