یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

دعای توصیه شده امام صادق علیه السلام برای ظهور در قنوت نمازها

دعای توصیه شده امام صادق علیه السلام برای ظهور در قنوت نمازها

امام صادق علیه‌السلام این ذکر قنوت را به اصحاب‌شان سفارش کردند و فرمودند امیرالمؤمنین در قنوت نماز درباره فرج امام عصر (عج) اینگونه دعا می کردند:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ (فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ إِمَامِنَا) وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ کَثْرَةَ أَعْدَائِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ‏ الْفِتَنِ‏ بِنَا فَفَرِّجْ ذَلِکَ اللَّهُمَّ بِعَدْلٍ‏ تُظْهِرُهُ‏ وَ إِمَامِ حَقٍّ نَعْرِفُهُ‏ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.

بار خدایا، ما به تو شکایت می‌‌کنیم از فقدان پیامبرمان و غایب بودن اماممان و کمی افرادمان و زیادیِ دشمنانمان و دست به هم دادنشان علیه ما و افتادن فتنه‌‏ها در میان‌مان؛ پس ای پروردگار، گشایش این‏ها را با عدالتی که آشکار کنی و امام بر حقّی که می‌شناسیم فراهم کن، ای خدای حق اجابت فرما

مستدرک الوسائل ج ۴ ص ۴۰۰

شــرط عاقبت بخیــری شیعیـان در کلام امام مهــدی

شــرط عاقبت بخیــری شیعیـان در کلام امام مهــدی

امام زمان علیه السلام می فرمایند:

والْعاقِبَةُ بِجَمیلِ صُنْعِ اللّهِ سُبْحانَهُ تَکُونُ حَمیدَةً لَهُمْ مَا اجْتَنَبُوا الْمَنْهِیَّ عَنْهُ مِنَ الذُّنُوبِ

با ساخت نیکوى خداوند، فرجام کار، مادامى که شیعیان از گناهان دورى گزینند، پسندیده و نیکو خواهد بود.

شرح حدیث:

این حدیث، بخشى از نامه اى است که امام زمان(علیه السلام) براى شیخ مفید(رحمه الله) مرقوم داشته اند. حضرت مهدی(علیه السلام) به نکته اى مهم اشاره کرده اند که اگر شیعیان ما، عاقبت بخیرى را مى خواهند، سببش لطف و توجّه خاصّ خداوند است؛ پس باید از گناهانى که خداوند متعال از آن ها منع کرده است، اجتناب کنند؛ زیرا هر عملى، اثر مخصوص خود را دارد و نَفْس ما، مطابق کارها، سخنان و حتّى افکارى که داریم، ساخته مى شود. آن کس که از انجام دادن گناه باکى ندارد ـ حال آن گناه کم باشد یا زیاد، کوچک باشد یا بزرگ ـ بداند که حقیقت خود را تیره و تار کرده، شایستگى ورود به جایگاه نور و پاکى را ندارد. یک گناه، آتشى است که در خرمنى مى افتد. انسان سال ها تلاش مى کند و ثواب ها براى خویش فراهم مى آورد، ولى با یک گناه، حاصل عمرى را به هدر مى دهد؛ از این رو، حضرت، در این حدیث، خطر گناه را گوشزد کرده است.

احتجاج، ج٢، ص٣٢۵ ؛ بحارالأنوار، ج۵٣، ص١٧٧، ح٨

شرح چهل حدیث از حضرت مهدى(علیه السلام)، على اصغر رضوانى

 

براستی آیا ما این چنین هستیم ؟

براستی آیا ما این چنین هستیم ؟

فرازی حسّاس از زیارت حضرت مهدی «علیه السّلام» در سرداب مقدس :

فلَوْ تَطَاوَلَتِ‏ الدُّهُورُ وَ تَمَادَتِ الْأَعْمَارُ لَمْ أَزْدَدْ فِیکَ إِلَّا یَقِیناً، وَ لَکَ إِلَّا حُبّاً، وَ عَلَیْکَ إِلَّا مُتَّکَلاً وَ مُعْتَمَداً، وَ لِظُهُورِکَ إِلَّا مُتَوَقَّعاً وَ مُنْتَظَراً، وَ لِجِهَادِی بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَرَقَّباً، فَأَبْذُلَ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی بَیْنَ یَدَیْکَ وَ التَّصَرُّفَ بَیْنَ أَمْرِکَ وَ نَهْیِکَ».‏

(ای مولای من، یا صاحب الزّمان)، اگر روزگارها به درازا کشد و عمرها طولانی شود، جز یقینم به تو، و محبّتم به تو، و توکّل و اعتمادم بر تو، و جز توقّع ظهورت و انتظار آن دوران، و جهاد در پیشگاهت، چیزی در من فزونی نمی یابد تا سرانجام جانم، مالم، فرزندانم، خانواده ام، و همه ی آن چه را که پروردگارم به من عطا فرموده است، به پیشگاهت تقدیم کنم و تسلیم در مقابل امر و نهیت باشم!

 بحار الأنوار، ج‏ ۱۰۲ ص ۱۱۸

براستی آیا ما این چنین هستیم ؟ و یا اینکه ...

فضایل بی نظیر منتظران امام زمان علیه السلام

فضایل بی نظیر منتظران امام زمان علیه السلام

امام باقر علیه السّلام فرمودند :

یأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یغِیبُ عَنْهُمْ إِمَامُهُمْ، فَطُوبَی لِلثَّابِتِینَ عَلَی أَمْرِنَا فِی ذَلِک الزَّمَانِ، إِنَّ أَدْنَی مَا یکونُ لَهُمْ مِنَ الثَّوَابِ أَنْ ینَادِیهُمُ الْبَارِی تَعَالَی فَیقُولُ: عِبَادِی وَ إِمَائِی آمَنْتُمْ بِسِرِّی وَ صَدَّقْتُمْ بِغَیبِی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوَابِ مِنِّی، أَنْتُمْ عِبَادِی وَ إِمَائِی حَقّاً، مِنْکمْ أَتَقَبَّلُ وَ عَنْکمْ أَعْفُو وَ لَکمْ أَغْفِرُ وَ بِکمْ أَسْقِی عِبَادِی الْغَیثَ وَ أَدْفَعُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ، لَوْلَاکمْ لَأَنْزَلْتُ عَلَیهِمْ عَذَابِی.

زمانی می آید که امام مردم غایب می شود. پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان در امر امامت ما استوار بمانند. چون کمترین ثواب آنها این است که خداوند آنها را صدا کرده می فرماید: ای بندگان و ای کنیزان من، شما به سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس من بهترین ثواب را به شما مژده می دهم. شما بندگان و کنیزان من هستید و بر من حق است که عبادتهای شما را قبول کنم و از تقصیرات شما بگذرم و دیگران را هم ببخشم و به خاطر شما به بندگان باران نازل می کنم و به خاطر شما بلاها را از بندگانم دفع می کنم. اگر شما نبودید هر آینه من عذاب خود را بر آنان نازل می کردم.

کمال الدین ج ۱ ص ۶۰۲ باب ۳۲ ح ۱۵

آری به خاطر منتظران راستین امام عصر ارواحنا فداه است که مردم بخشیده می شوند و باران بر خلایق نازل می شود و بلا از مردم دفع می شود و اگر آنها نبودند هر آینه عذاب الهی بر سایرین نازل می شد.

تجدید بیعت روزانه با امام زمان (عج)

تجدید بیعت روزانه با امام زمان (عج)

دعای عهد

بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ

 اللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ

 و رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ

 و رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ

 و مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ

 و رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ

 و مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ

 و رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ

 والْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ

 اللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ

 و بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ

 و مُلْکِکَ الْقَدیمِ

 یا حَىُّ یا قَیُّومُ

 أسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى

 أشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ

 و بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ

 یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ

 و یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ

 و یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ

 یا مُحْیِىَ الْمَوْتى

 و مُمیتَ الْأَحْیاءِ

 یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ

 اللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ

 الْقائِمَ بِأَمْرِکَ

 صلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ

 عنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ

 فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها

 سهْلِها وَ جَبَلِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها

 و عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ

 منَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ

 و مِدادَ کَلِماتِهِ

 و ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ

 و أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ

 أللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ

 فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا

 و ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى

 عهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى

 لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً

 اللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ

 والذّابّینَ عَنْهُ

 والْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ

 والْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ

 والْمُحامینَ عَنْهُ

 والسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ

 والْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ

 اللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ

 الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً

 فأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى

 مؤْتَزِراً کَفَنى

 شاهِراً سَیْفى

 مجَرِّداً قَناتى

 ملَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى

 فى الْحاضِرِ وَالْبادى

 اللّهُمَّ أَرِنِى  الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ

 والْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ

 واکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ

 و عَجِّلْ فَرَجَهُ

 و سَهِّلْ مَخْرَجَهُ

 و أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ

 واسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ

 و أَنْفِذْ أَمْرَهُ

 واشْدُدْ أَزْرَهُ

 واعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ

 و أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ

 فإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ

 ظهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ

 بما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ

 فأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ

 وابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک

 حتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ

 و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ

 واجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ

 و ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ

 و مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ

 و مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ

 و سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ

 واجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ

 منْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ

 اللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً

 صلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ

 و مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ

 وارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ

 اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ

 عنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ

 و عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ

 إنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً

 و نَراهُ قَریباً

 برَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ

آنگاه سه بار بر ران خود دست می‌زنی و در هر مرتبه می‌گویی:

الْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان

الْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان

الْعَجَلَ اَلْعَجَلَ ، یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان