یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

حضرت عباس در بیان امام زمان (عج)

حضرت عباس در بیان امام زمان (عج)

بزرگ ترین عباس شناس عالم در توصیف عموی بزرگوارشان در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند:

السَّلَامُ عَلَى ابی الفَضْل العباس‌بن‌امیرالمؤمنین، الْمِوَاسِی‏ أَخَاهُ‏ بِنَفْسِهِ، الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ‏، الْفَادِی لَهُ الْوَاقِی، السَّاعِی إِلَیْهِ بِمَائِهِ، الْمَقْطُوعَةِ یَدَاه‏...

المزار الکبیر ص ۴۸۶ و اقبال الاعمال ج ۳ ص ۷۱

سلام بر فرزند برومند علی، ابوالفضل العباس که غم‌خوار و غم‌گسار و جان‌نثار برادر بود و دیروزش را به پای فردایش قربانی کرد. فدایی و نگهبان و پاسدار امام بود، آب (آبرو) به کربلا بخشید و دستان بریده‌اش (پیوندگاه کربلا و تاریخ شد.)

در این سلام، عباس‌بن‌علی گفته نشده، عباس‌بن‌امیرالمومنین، طلیعه سلام است و این نسبت، خود گویای چه دقائق و لطایفی است که تنها اهل بصیرت و معرفت می‌فهمند.

در سلام امام زمان ، عباس «مُواسی» است و مواسی، کسی است که اندوه خویش را در اندوه دیگران گم می‌کند و محور «خود» را به پاس‌داشت ناز و نیاز دیگران می‌گسلد و در این میانه «خویشتن» نمی‌خواهد و نمی‌بیند و عباس در «حسین» گم شده است و همه، او می‌بیند و او می‌خواهد، حتی در موج‌خیز علقمه، تصویر حسین فراچشم اوست که می‌گوید: هذا حسین شارب المنون.

 

برای عهد بستن با امامت آماده‌ای؟!

https://s6.uupload.ir/files/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%B9%D9%87%D8%AF_dtrf.jpg

برای عهد بستن با امامت آماده‌ای؟!

اصل زیارت، حضور در محضر امام و تجدیدِ عهد با امام است، چه از دور، چه از نزدیک.

مفاد زیارت‌نامه، مفاد عهدنامه است. این عهدنامه که در زیارت اربعین هست، خیلی لطیف است.

شهود امام و مقامات امام [و] بعد هم عباراتی است که ما را به رجعت امام می‌رساند که «اَمری لِاَمرِکُم مُتَّبِع و نُصرَتی لکُم مُعَدَّة»

یعنی (کارم پیروِ کارتان و یاری‌ام برای شما آماده است)

و ما را به نصرت و یاری و انتظار می‌رساند.

یعنی ما شهادت می‌دهیم که این جریان شما در ظهور ائمه و رجعت، ادامه‌دار می‌باشد.

هدف ما از انتظار، این است که قلب، تسلیم باشد و دنبال رأی امام باشد و تمام یاری‌مان، برای امام آماده باشد.

استاد سید محمّدمهدی میرباقری

ذکر توصیه شده امام زمان (عج) برای توسل به حضرت عباس علیه السلام

ذکر توصیه شده امام زمان (عج) برای توسل به حضرت عباس علیه السلام

آیت الله مرعشی نجفی (ره) فرمودند:

یکى از علما میگفت من مشکلى داشتم به مسجد جمکران رفتم درد دل خود را به محضر امام عصر عرضه داشتم و از وى خواستم که نزد خدا شفاعت کند تا مشکلم حل شود.

براى همین منظور به کرّات به مسجد جمکران رفتم ولى نتیجه اى ندیدم . روزى هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم : مولاجان ، آیا جایز است که در محضر شما و در منزل شما باشم و به دیگرى متوسل شوم ؟ شما امام من مى باشید، آیا زشت نیست با وجود امام حتّى به علمدار کربلا قمربنى هاشم (ع ) متوسل شوم و او را نزد خدا شفیع قرار دهم ؟!

از شدت تاثر بین خواب و بیدارى قرار گرفته بودم . ناگهان با چهره نورانى قطب عالم امکان ( عجل الله تعالى فرجه الشریف ) مواجه شدم .

بدون تامل به حضرتش سلام کردم .

حضرت با محبت و بزرگوارى جوابم را دادند و فرمودند:

نه تنها زشت نیست و نه تنها ناراحت نمى شوم به علمدار کربلا متوّسل شوى ، بلکه شما را راهنمائى هم مى کنم که به حضرتش چه بگویى.

چون خواستى از حضرت ابوالفضل علیه السلام حاجت بخواهى ، این چنین بگو:

یا ابا الغوث ادرکنى

اى آقا پناهم بده

لاله هاى رنگارنگ ، ص ۱۱۴

پیوند نهضت حسینی و قیام مهدوی (٣)

https://s6.uupload.ir/files/%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF1_6fth.jpg

پیوند نهضت حسینی و قیام مهدوی (٣)

حضرت سیدالشهدا در شب عاشورا با یاران خود از روز ظهور و نوید انتقام سخن گفت و در مقابل‌، طبق پاره‌ای از روایات‌، ظهور حضرت مهدی در روز عاشورا دانسته شده است

چنان که امام صادق علیه‌السلام در این زمینه فرمود:

«یَقومُ القائِمُ یَومَ عاشُوراءَ؛ حضرت مهدی علیه‌السلام در روز عاشورا ظهور می‌کند.

غیبت نعمانی؛ ص ٢٨٢

عنْ الاِمامِ الْمَهْدىّ علیه السلام فى تَوْقیعِهِ اِلى مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ

عنْ الاِمامِ الْمَهْدىّ علیه السلام فى تَوْقیعِهِ اِلى مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ

وَ اَکْثِرُوا الدُّعآءَ بتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ. ;

حضرت مهدى علیه السلام در نامه مبارکش به سفیر خود محّمد بن عثمان فرمود

براى تعجیل فرج زیاد دعا کنید، چون همین دعا موجب فرج شماست.;

منتخب الأثر، ص 268 .