یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

مسأله_انتظار اینکه حضرت زهرا (س) الگوی حضرت مهدی‏ (عج) است، به چه معناست؟

مسأله_انتظار

اینکه حضرت زهرا (س) الگوی حضرت مهدی‏ (عج) است، به چه معناست؟

امام زمان (عج) در توقیعی به خط مبارک خود، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه‌ها و درخواست روح یقین و عاقبت به خیری آنها و تذکر به اموری چند می‌فرماید: «و فی ابنة رسول اللَّه (ص) لی أسوة حسنة» فاطمه دختر رسول خدا (ص) برای من اسوه و الگویی نیکوست.

در اینکه حضرت مهدی (عج)، کدام گفتار یا رفتار حضرت فاطمه (س) را سرمشق خویش قرار داده‌اند، احتمالات فراوانی بیان شده است که در این جا به سه مورد آن اشاره می‌کنیم:

۱. حضرت زهرا (س) تا پایان عمر شریفش با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکرد. حضرت مهدی (عج) هم بیعت هیچ سلطان ستمگری را بر گردن ندارد.

۲. شأن صدور این نامه این است که برخی از شیعیان، امامت ایشان را نپذیرفتند. حضرت در جواب عملکرد آنها فرمود: اگر می‌توانستم و مجاز بودم آن چنان می‌کردم که حق بر شما آشکار گردد به گونه‌ای که هیچ شکی بر شما باقی نماند، ولی مقتدای من حضرت زهرا (س) است.

ایشان با اینکه حق حکومت از حضرت علی (ع) سلب شد، هیچ‌گاه برای بازگرداندن خلافت، از اسباب غیرعادی استفاده نکرد، من نیز از ایشان پیروی می‌کنم و برای احقاق حقّم در این دوران، راه‌های غیرعادی را نمی‌پیمایم.

۳. حضرت در پاسخ نامه فرموده‏‌اند: اگر علاقه و اشتیاق ما به هدایت و دستگیری از شما نبود به سبب ظلم‌هایی که دیده‌ایم، از شما مردمان روی گردان می‌شدیم.

امام، با اشاره به حضرت زهرا (س) می‌‏خواهد بفرماید: همان طوری که دشمنان به حضرت زهرا (س) آزار و اذیت روا داشتند و سکوتی که مسلمانان پیشه کردند، هیچ کدام سبب نشد که ایشان از دعا برای مسلمانان دست بکشند، بلکه دیگران را بر خود مقدم می‌داشتند، من نیز این ظلم‌ها و انکارها را تحمل می‌کنم و از دل‏‌سوزی و دعا و راهنمایی و... برای شما چیزی فرو نمی‌گذارم.

کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی

مسجد مقدس جمکران:

jamkaran_ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.