یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

پرسش_و_پاسخ_مهدوی

پرسش_و_پاسخ_مهدوی

چرا پس از ظهور، عده‌اى امام زمان را انکار و به مخالفت با ایشان می‌پردازند؟

از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که قائم (علیه السلام) قیام مى کند با امر جدید و کتاب جدید و قضاى جدید و بر عرب سخت مى گیرد و با شمشیر عمل مى کند و...[1]

حال باید دید مراد از «امر جدید» و «کتاب جدید» چیست. مسلماً، مراد، این نیست که حضرت مهدی (علیه السلام) کتاب و قرآن جدیدى مى آورد، همان گونه که پیامبر خاتم (صلى الله علیه و آله) کتاب تازه اى به بشریّت عرضه کرد؛ چون، این معنا، با خاتمیّت دین محمد (صلى الله علیه و آله) و این که قرآن آخرین و کامل‌ترین کتاب الهى است، سازگارى ندارد، بلکه مراد، این است که تبیین جدید و تفسیر تازه از دین و قرآن ارائه مى دهد که طبعاً با تفسیرهاى موجود که با عقل هاى بشرى و غیر معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت و پیرایه هایى که بر دین و احکام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممکن است این تفسیر جدید، با خواسته ها و امیال بعضى، سازگارى نداشته باشد و باعث مخالفت آنان با حضرت حجت (علیه السلام) شود و عدّه اى با تمسّک به این مطلب، به انکار آن حضرت بپردازند.

به عبارت دیگر، همان عواملى که باعث مى شد تا مردم جاهلى، نبوّت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) را انکار کنند، باعث انکار حضرت مهدى (علیه السلام) نیز خواهند شد. از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:

او، آن چه را پیش از او بوده است، در هم مى ریزد، آن گونه که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) امور جاهلیّت را در هم ریخت. مهدى (علیه السلام) اسلام را به گونه اى تازه و جدید مى آغازد.[2]

در جاى دیگر، حضرت على (علیه السلام) مى فرماید:

(مهدى) شیوه عدالت را به شما نشان مى دهد و احکام از بین رفته ى کتاب و سنّت را زنده مى سازد.[3]

از این احادیث و احادیث دیگر، معلوم مى شود که عواملى مانند مال و مقام پرستى، نفاق، انحرافات عقیدتى، جهل و نادانى، ... که موجب انکار پبامبر اسلام و دین آن حضرت در آغاز بعثت شده بود، باز به هنگام ظهور قائم (علیه السلام) موجب انکار آن حضرت و مخالفت با ایشان خواهد شد.

پی نوشت‌ها:

[1]. بحارالأنوار، ج 52، ص 354.

[2]. نعمانى، الغیبة، ص 152.

[3]. شرح نهج البلاغه، علینقى فیض الاسلام، خطبه ى 138.

مسجد مقدس جمکران:

jamkaran_ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.