حدیث_انتظار
دعای دلنشین «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» که از ادعیه ارزشمند امام زمان عجل الله تعالی فرجه است، بیانگر مجموعه وظایف فرد و جامعه منتظر است.
این دعای مبارک علاوه بر اینکه صفاتی را به طور کلی برای شخص و جامعه مهدوی بیان می کند، در بندهایی هم برای اصناف و گروه های مختلف اجتماعی نیز وظایف خاصی را بیان می کند:
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ،...»
خدایا، توفیق فرمان برى، و دورى از نافرمانى، و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار و ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار، و زبانمان را به راستگویى و حکمت استوار ساز، و دل هایمان را از دانش و بینش پر کن، و شکم هایمان را از حرام و شبهه پاک فرما، و دستانمان را از ستم و دردى بازدار و دیدگانما را از ناپاکى و خیانت فرو بند، و گوش هایمان را از شنیدن بیهوده و غیبت ببند، و و بر دانشمندان مان زهد و خیرخواهى و بر دانش آموزان تلاش و شوق، و بر شنوندگان پیروى و پندآموزى، و بر بیماران شفا و آرامش، و بر مردگان مهر و رحمت عطا کن ...
متن کامل و فایل صوتی:
http://media.jamkaran.ir/audio/264/
مسجد مقدس جمکران:
Jamkaran_ir
مسأله_انتظار
اهلتسنن دربارۀ مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) چه دیدگاهی دارند و مهدویت در بین آنان از چه جایگاهی برخوردار است؟
با مراجعه به منابع روایی اهلسنت میتوان دریافت که به باور اهلسنت عقیده به حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، عقیدهای حق و صحیح است که از پشتوانۀ انبوهی از روایات برخوردار است و حتی تعداد قابل توجهی از آنها براساس مبانی اهلتسنن غیرقابل رد میباشد.
هرچند در این میان، تعداد اندکی از نویسندگان اهلتسنن هم یافت میشوند که با دیدۀ انکار یا تردید به عقیدۀ مهدویت نگریستهاند، اما چنین کسانی انگشتشمارند که مهمترین نام در این میان، ابنخلدون، تاریخنویس و جامعهشناس سرشناس است.
همچنین میتوان به احمد امین مصری یا محمد فرید وجدی یا سعد محمدحسن اشاره داشت. همین امر [= فراوانی روایات مباحث مربوط به مهدویت؛] بسیاری از علمای اهلتسنن را بر آن داشته تا در این زمینه احادیثی را بهصورت مستقل در کتب حدیثی خود ذکر کنند [مثل ابنابیشیبه در کتاب المصنف؛ ابنماجه در کتاب السنن؛ ابوداود در کتاب السنن؛ ترمذی در کتاب الجامع؛ و...
سه کتاب اخیر، از مجموع شش کتاب معتبر اهلسنت میباشند] یا حتی با نگاشتن کتابی مستقل به تبیین یا دفاع از این عقیده برخیزند. مانند ابن ابی خثیمه (م ۲۷۹) یا دیگر نویسندگان اهلتسنن در قرنهای بعد که حتی در میان آنها افراد متعصبی مثل ابنقیم (م ۷۵۱) و ابنکثیر (م ۷۷۴) به چشم میخورد.
یکی از آخرین آنها هم، کتاب المهدی المنتظر فی ضوء الاحادیث الآثار الصحیحة اثر نویسندۀ وهابی معاصر، عبدالعظیم بستوی میباشد که در مطالب فوق از کتاب وی بهره گرفته شد.
مهدی در نظر اهلتسنن چه ویژگیهایی دارد و مهدی از نسل کیست؟
هرچند در اینباره روایات متعددی در کتب اهلتسنن میتوان یافت، ولی در اینجا به آنچه در کتاب المهدی المنتظر بستوی آمده، بسنده میشود؛ زیرا همچنانکه گذشت، نویسندۀ این کتاب از وهابیهای معاصر میباشد که با سختگیریها و بهانهتراشیهای مخصوص وهابیت به احادیث مهدوی نگاه کرده و تعدادی از آنها را به عنوان احادیث معتبر معرفی کرده است.
بر اساس این احادیث معتبر، «مهدی از اهلبیت پیامبر» و «از نسل ایشان» و مشخصاً «از نسل حضرت زهرا(سلام الله علیها) » و «نام ایشان همنام پیامبر» است و در «آخرالزمان قیام میکند و زمین به برکت ایشان آباد و پر از نعمت میشود» و «همچنانکه زمین پر از ستم شده، آن را از عدالت آکنده میسازد».
اصولاً رسالت حضرت، اقامۀ عدالت در جهان است، بهگونهای که «حتی اگر یک روز از دنیا مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد ساخت تا قیام حضرت بهپا شود» و «در خراسان (ایران) قیامی رخ میدهد که به قیام حضرت متصل میشود».
همچنین براساس برخی گزارشهای معتبر اهلسنت «یکی از علایم قیام حضرت، شهید شدن شخصی معروف به نفس زکیه میباشد» و نیز از برخی دیگر از گزارشهای معتبرشان استفاده میشود که قیام حضرت، ارتباط خاصی با کوفه دارد.
گونهشناسی اندیشۀ منجی موعود در تشیع، ص ۴۳۱.
مسجد مقدس جمکران:
Jamkaran_ir
حدیث_انتظار
مودت و محبت اهل بیت علیهم السلام در همه اعصار و در عصر غیبت محبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه، مایه تربیت نفوس، تخلق به اخلاق الهی و اتصاف به صفات کریمه آنهاست، و از سوی خداوند متعال بر هر مومنی واجب شده است.
جابر بن عبدالله انصاری که از اصحاب بزرگوار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بود و معصومان تا امام باقر علیه السلام را زیارت کرد، در حالت پیری و نابینایی عصازنان کوچه به کوچه و خانه به خانه محله انصار را می گشت و می گفت: «ادبوا اولادکم علی حب علی علیه السلام» فرزندان خود را به دوستی حضرت علی علیه السلام یعنی خاندان پیامبر تربیت کنید(صدوق، امالی، ص۷۱).
این روش ترویج و تاکید بر محبت اهل بیت علیهم السلام گویای اهمیت این موضوع در دین است.
مسجد مقدس جمکران:
Jamkaran_ir
عهد_جانان
به یاد تو کران تا بی کران دل
برایت می تپد هفت آسمان دل
کدامین جمعه می آیی؟ که از شوق
کنم تقدیم تو صد جمکران دل
شعر: غلام رضا میرزایی/ عکس: رضا رمضانی
مسجد مقدس جمکران:
jamkaran_ir