آیه_انتظار
سنت ابتلاء و آزمایش
▪️و لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ. الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُون
▪️قطعاً همة شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامتکنندگان! آنها که هرگاه مصیبتی به ایشان میرسد، میگویند: «ما از آنِ خداییم و به سوی او باز میگردیم!» اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت یافتگان [بقره ۱۵۵ تا ۱۵۷]
امام صادق(ع) میفرماید:
آن قول خداوند است که فرمود: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ» یعنی پیش از قیام حضرت قائم شما مؤمنین را خواهم آزمود «بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ آنان را به چیزی از ترس از سوی پادشاهان از فرزندان فلان در آخر حکومتشان و گرسنگی با بالارفتن قیمتها(تورم) «وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ» و کساد شدن تجارت و کمی سود و از دست دادن جانها یعنی مرگی سریع و فراگیر و نقصی در میوهها یعنی کاهش برداشت محصول آزمایش میکند، «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» در این هنگام صبرکنندگان را به تعجیل قیام حضرت قائم بشارت دهید.
کمالالدین ج۲ ص۶۴۹
وجوه تشبیه امام زمان ارواحنا فداه در دوران غیبت به خورشید پشت ابر:
1 خورشید در منظومه شمسی محور است و امام زمان در زندگی محور است.
2 خورشید فوائد فراوانی در عالم هستی دارد و امام هم منافع فراوانی در وجود او می باشد.
3 ابر فقط چهره خورشید را می پوشاند و هرگز نمی تواند زمین را تاریک کند غیبت هم فقط ما را از دیدار حضرت و فوائد ظاهری حضرت محروم می کند.
4 ابر فقط برای کسانی که در زیر ابر هستند مانعی برای دیدن خورشید است و کسانی که بر جاذبههای دنیایی غلبه کنند می توانند بالا بروند و امام را مشاهده کنند .
5 در بهرهمندی از خورشید فرقی ندارد برای منکرین خورشید و غیر منکرین و بخشی از فواید امام هم همین گونه است که شامل حال همه میشود ( منکر و غیر منکر)
خورشید پشت ابر
در چند روایت نحوه استفاده مردم از امام زمان علیه السلام در دوران غیبت به استفاده از خورشید پشت ابر تشبیه شده است:
1 پیامبر گرامی اسلام می فرماید:
والَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ لَیَسْتَضِیئُونَ بِنُورِهِ وَ یَنْتَفِعُونَ بِوِلایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَها سَحابٌ.
سوگند به پروردگاری که مرا به پیامبری برانگیخت، مردم در زمان غیبت او از نورش روشنایی میگیرند و از ولایتش بهره مند میشوند، چنانکه از خورشید در زمانی که ابرها آن را پوشیده اند، استفاده میکنند.
کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۲۵۳
2 امام مهدى علیه السلام می فرماید:
أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِی فی غَیبَتی فَکَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ
چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غیبتم ، همچون بهره اى است که از خورشید مى برند ، آن گاه که ابر آن را از دیدگان نهان مى کند .
بحارالانوار ج ۵۲ ص ۹۲
ریشه بیشتر مشکلات زناشویی:
۱-ناتوانی زوجها در برقراری ارتباط سالم و گوش دادن صادقانه به همدیگر + قضاوت کردنهای زودهنگام .
۲-درگیر شدن در رفتارهای منفی و آزار دهندهی متقابل و کوه ساختن از کاه ، اغراق در اشتباهات همسر و نادیده گرفتن اشتباهات خود .
۳-افتادن در دام تحریفهای شناختی و افکار منفی و یا حتی بر اساس خرافات عمل کردن .
۴-ناتوانی در مذاکره و گفتوگوی سازنده برای حل مسایل زناشویی که اغلب با پرخاشگری و طئنه و دعوا خاتمه پیدا می کند .
۵-درگیر شدن در فرایند حمله و حملهی متقابل است که موجب برانگیخته شدن خشم و پرخاشگری متقابل میشود که تجربه نشان داده که شروع مشکلات بزرگتری چون طلاق از همین عوامل خواهد بود . مشخصات اصلی و ریشه ای زوجهای مشکل دار :
آنها به جای بیان صریح ، صادقانه و محترمانه ی احساسات، خواستهها و نیازهای خود، یا با این خواستهها حمله میکنند، یا آنها را به شکل غیرمستقیم و ناسالم بیان میکنند که نه تنها به برآورده شدن این خواستهها کمکی نمیکند، بلکه موجب تشدید تعارض نیز میشود.
چه زمانی میتوانیم به امام زمانمان برسیم؟
وقتی از حبّ به دنیا تخلیه شدی، ولی الله اعظم (عج) دستت را می گیرند.
مگر کسی که حبّ دنیا، چه مالش و چه جاهش پیکره اش را گرفته باشد، می تواند خدمت امام زمان «صلوات الله علیه»، برسد تا حضرت ایصال به مطلوب بفرمایند؟!
لذا در باب انتظار فرج که روایات بسیار داریم که افضل اعمال است، چه کسی میتواند منتظر باشد؟
کسی که حبّ دنیا دارد؟ اگر امام زمان(صلوات الله علیه) تشریف بیاورند، حاضرم دست از همه چیز بردارم و هر امر فرمودند بگویم: چشم؟
اگر اینچنین شویم، بی برو برگرد دستمان را خواهد گرفت، چه چشم ظاهری ببیند، چه نبیند.
اینجاست که عبادات روح می گیرند و طاعات مغز پیدا می کنند و از پوست بودن خارج می شوند.
اگر کسی این حالت در آن نباشد، منحرف است. زیرا اینگونه بودن طبق موازین است، لذا در روایات متعدّد داریم که اگر کسی امام زمانش را نشناسد، « مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»، به مرگ جاهلیّت مرده است.
خدایا بحقّ مهدی موعودت؛ یعنی موجودی که الآن محبوبترین موجودات نزد تو است، دست ما را از دامن او کوتاه مکن!
آیت الله مجتبی تهرانی(ره)