یارب فرج امامان رابرسان
یارب فرج امامان رابرسان

یارب فرج امامان رابرسان

مسأله_انتظار حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شبیه کدام امام یا پیامبران الهی می‌باشند؟

مسأله_انتظار

حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شبیه کدام امام یا پیامبران الهی می‌باشند؟

دربارۀ شباهت‌های امام با پیامبران الهی، روایت‌های فراوانی داریم که به بعضی از آن‌ها اشاره می کنیم:

امام سجاد(علیه‌السلام) فرموده است:

در قائم ما چند سنت از پیامبران است. آن سنتی که از آدم و حضرت نوح(علیه‌السلام)دارد، طول عمر است و از ابراهیم(علیه‌السلام) پنهان بودن ولادتش و دوری گزیدن وی از مردم، و از موسی(علیه‌السلام)غیبت از مردم، و از عیسی(علیه‌السلام) اختلافی که مردم دربارۀ او دارند و از ایوب(علیه‌السلام) گشایش بعد از گرفتاری، و از محمد(صلى الله علیه و آله) قیام با شمشیر. 

از امام باقر(علیه‌السلام) چنین روایت شده است: قائم آل‌محمد(صلى الله علیه و آله) پنج شباهت با پیغمبران دارد: شباهتی که به یوسف (علیه‌السلام) دارد، غیبت و پنهانی او از خواص و عموم مردم و برادرانش است، و شباهتی که با موسی(علیه‌السلام) دارد، غیبت طولانی و مخفی بودن ماجرای ولادتش است، و شباهت وی به عیسی(علیه‌السلام)،اختلافی است که مردم دربارۀ او دارند؛ زیرا جماعتی گفتند او متولد نشده و عده‌ای گفتند او مرده و گروهی گفتند او را کشته‌اند، و شباهتی که به جدش محمد(صلى الله علیه و آله) دارد، قیام با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و رسول و ستمگران است و وی به وسیلۀ شمشیر و وحشتی که در دل‌ها پدید می‌آید، یاری می‌شود. 

البته در روایات بسیاری آمده که حضرت از نظر چهره و اخلاق، شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وسلم) است. از امام عسکری(علیه‌السلام) چنین روایت شده است: او از جهت خَلق و خُلق شبیه‌ترین مردم به رسول خداست. 

بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۸۵ و ۳۲۲.

کمال‌الدین، ص۳۲۲.

مسجد مقدس جمکران:

jamkaran_ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.