تشرفات (قسمت اول)
در کتاب برکات حضرت ولیعصر علیه السلام قضایایی از کسانی که به حضور خادمان یا ملازمان رکاب حضرت ولی عصر رسیده اند نقل شده که قضیه یکی از آن قضایا می باشد. باید توجه داشت که آن شخصی که مرحوم ملاقاسم رشتی به محضر او مشرف شده حضرت ولیعصر نبودهاند بلکه یکی از بندگان خاص خدا بودهاند و اصل قضیه این است:
مرحوم آخوند ملاقاسم رشتی می فرمود: در زمان فتحعلیشاه قاجار برای اصلاح بین حاجی محمد ابراهیم کلباسی و آقا میرمحمدمهدی بر سر مسجد حکیم، به مناسبت رفاقت قدیمی من با مرحوم حاجی کلباسی مأمور شدم به اصفهان بروم و اصلاح ذاتالبین کنم. در وسط هفته تفرج کنان از شهر رو به قبرستان تخت فولاد که زمین متبرکی است بیرون رفتم و چون در آن دیار غریب بودم نمی دانستم جز شب جمعه که مردم به زیارت اهل قبور می روند و شلوغ می شود در سایر ایام خلوت است و جز زارع یا مسافر آن هم بطور اتفاقی کس دیگری عبور نمی کند و چیزی یافت نمی شود.
به آنجا که رسیدیم من به سمت تکیه ای که قبر مرحوم میرمحمد باقر داماد است رفتم، مقبره ایشان همان دم در است، وارد شدم و فاتحه ای خواندم. ضمنا یک نفر را دیدم که در گوشه حیاط تکیه، نشسته است. او مرا خطاب کرد و گفت: ملاقاسم چرا وقتی وارد اینجا شدی به سنت پیغمبر ارواح العالمین له الفداء سلام نکردی؟! از این حرف خجل شدم و عذر آوردم و گفتم: چون دور بودم خواستم نزدیک شوم آن وقت سلام کنم. فرمود: «نه! شماها #ادب ندارید!» من از آن شخص هیبتی عظیم بر دلم نشست لذا پیش رفتم و سلام کردم.
ادامه دارد...
نسیم وحی
nasimevahy
دلیل دعا کردن برای سلامتی امام عصر(عج) چیست؛ در حالی که خدای منّان، اراده دارد آن حضرت زنده و سلامت بماند؟
درباره تاثیر دعا، از دو زاویه می توان نگاه کرد: الف. تاثیر دعا دربارة امام؛ ب. تاثیر دعا برای دعا کننده. از نگاه اوّل، دعا در سلامتی حضرت، مؤثِّر است؛ زیرا آن حضرت به این سبب که انسان است و در همین عالم زندگی می کند، در معرض آفات و بلایا است و دعا می تواند در دور کردن بلاها و مرض ها از وجود عزیزش مؤثّر باشد؛ همانگونه که میتواند در بهبود بیماری اثر داشته باشد. این، با اراده خدا مبنی بر سلامتی امام، منافاتی ندارد؛ زیرا اراده خدا از طریق اسباب اِعمال می شود و دعا، از مهم ترین وسیله ها و سبب ها برای جریان اراده خدا در زندگی است. همچنین آنچه که اراده الهی بر آن تعلق گرفته حفظ جان حضرت از مرگ است و این منافاتی با بیماری جسمی حضرت ندارد. از نگاه دوم، آثار دعا کردن فراوان است از جمله: دعا کردن، راهی است برای اینکه امام عصر(عج) را یاد کنیم و به این وسیله، با آن عزیز ارتباط روحی و معنوی پیدا کنیم و این ارتباط، ثمرات بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد. دعا کردن برای امام، نوعی عرض ارادت و محبّت به او است که قطعاً از سوی آن منبع جود و کرم، بی پاسخ نخواهد ماند و دعا کننده را مورد لطف و عنایت خاص خود قرار خواهد داد. دعا کردن برای امام، یعنی آن وجود عزیز را بر بسیاری از موجودات و پدیده ها مقدَّم دانستن و وجود و نقش او را مدنظر قرار دادن. این موضوع، سبب زیاد شدن محبت آن عزیز در دل ها و جان ها می گردد؛ زیرا ذکر محبوب، سبب فراوانی محبّت نسبت به او است.
نسیم وحی
nasimevahy
آیتالله بهجت(ره): امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف به شخصی فرمود:خود را درست کن، ما به سراغت میآییم
ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است
TebyanOnline
امام صادق(ع):شما شیعیان اگر دعا برای تعجیل فرج را انجام دهید، خداوند قطعاً فرج وگشایش ما را میرساند و اگر انجام ندهید وبی تفاوت بمانید این امر به نهایت خود میرسد (تفسیر عیّاشی، ج۲، ص۱۵۵)
[سپاه ایران]
sepahiran313
خوشا به حال یاران مهدی عج ..!!!
داود رقّی نقل کرده است که گفت :
شخصی خدمت امام صادق سلام اللّه علیه شرفیاب شد و عرض کرد : علم شما در چه حدودی و چه مقدار است ؟
فرمود : به مقدار سئوال شما یعنی ما جوابگوی همه پرسشهای شما هستیم ، و آنچه را که بپرسید پاسخ آن را می دانیم .
عرض کرد : این دریای آب است آیا زیر آن هم چیزی است ؟
امام صادق سلام اللّه علیه فرمود : بلی ، آیا دوست داری با چشم خود ببینی یا با گوش بشنوی کافی است ؟
عرض کرد : دیدن با چشم را بیشتر دوست دارم ، زیرا گوش گاهی چیزی را می شنود که آن را نمی شناسد و نمی داند و آنچه با چشم دیده می شود قلب به آن گواهی می دهد و نزد شخص ثابت و قطعی می گردد .
آنگاه امام سلام اللّه علیه دست آن شخص را گرفته براه افتادند تا به کنار دریا رسیدند ، به دریا اشاره نمود و فرمود :ای بنده فرمانبردار پروردگار ، آنچه در نهان خود داری ظاهر و آشکار کن .
ناگهان دریا از قعر آن شکافته شد و آبی نمایان گشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر و از مشک خوش بوتر و از زنجفیل لذیذتر بود .
عرض کرد : ای ابوعبداللَّه ! فدای شما گردم ، این آب با این اوصاف برای کیست ؟ و چه کسانی از آن استفاده می کنند ؟
فرمود :برای قائم ما اهل بیت سلام اللّه علیهم و یاران آن حضرت است .
عرض کرد : چه زمانی ؟
فرمود : هنگامی که آن قیام کننده به همراه یارانش قیام کرد آبی که روی زمین است ناپدید شود بطوری که آبی یافت نشود ، اهل ایمان به درگاه خداوند ناله و فریاد کنند و از او درخواست کنند ، خداوند متعال در آن هنگام این آب گوارا را برای آنها ظاهر گرداند و ایشان از آن بیاشامند ، و بر مخالفین آن ها نوشیدن این آب حرام باشد .
سپس این شخص سر خود را بالا برد و در هوا اسب هائی را زین کرده و لجام زده که بال داشتند مشاهده کرد ، از امام صادق سلام اللّه علیه پرسید : این اسب ها چیستند ؟
فرمود : این اسب هایی است که حضرت قائم (ارواحنا فداه) و یاوران او بر آن ها سوار می شوند .
عرض کرد : من هم بر آنها سوار می شوم ؟
فرمود : اگر از یاران آن حضرت باشی سوار می شوی .
عرض کرد : من هم از این آب گوارا می آشامم ؟
فرمود : اگر از شیعیان او باشی می آشامی.
دلائل الإمامة (ط - الحدیثة) 461
[خاکریز استان اصفهان (F.D)]